Skolens dagligdag & rytme

En dagligdag med retning, rammer, fokus og variation - skaber den bedste læring.

Sådan er det at gå på skolen

Vi møder alle dage klokken 07:50. Vi starten dagen med samling i 15 minutter med sang og fælles beskeder. Klokken 8.05 går vi til undervisningen.

Undervisningen vægter alle sider af børnenes udvikling, såvel de boglige, sociale, sundhedsmæssige og de praktisk-musiske sider i et passende forhold. Dagligdagen er præget af fleksibilitet og frihed til fx at gå på tværs mellem klasser og fag og veksle mellem forskellige undervisningsformer. Heri ligger – udover de pædagogiske udfordringer for en engageret personalestab – en række væsentlige værdier og gevinster, som er med til at skabe en helhed i børnenes skolegang.

Skolen er tæt på barnet gennem hele forløbet, og det indgående kendskab gør, at vi har god føling med barnets læringsniveau og -udbytte. Undervisningen evalueres løbende af lærerne - både individuelt og gruppevis - og selv om klasse-/gruppeundervisningen ofte holdes sammen af en fælles idé, så sørger læreren for, at der differentieres således, at eleven arbejder ud fra et individuelt læringsniveau.

Vores skole er af overskuelig størrelse sammenlignet med, hvad andre skoler ellers kan byde på. Det er vigtigt for os at fastholde dette overblik, fordi vi dermed får set og snakket med alle børn, hver dag. Vi har maksimum 20 børn i 0.-4. klasse og maksimum 23 børn i 5.-9. klasse. Som barn har man ikke nemt ved at putte sig selv af vejen her, da alle kender alle, og det spottes hurtigt, hvis noget går et barn på. I løbet af dagen har vi også 2 lange pauser.

En dag om ugen har 0.kl - 3.kl indskolingsdag, hvor eleverne blandes på hold fra alle fire klasser. Undervisningen tilrettelægges, så der tages faglige, individuelle hensyn. Vi undervisningsdifferentierer på flere måder og skaber dermed mulighed for pige/drengegrupper, grupper på tværs af klasser, niveaudelte grupper og ekstra tid til fordybelse. Vi arbejder også med elevernes socialeudvikling, så vi skaber forudsætninger for hensigtsmæssige sociale relationer. Hvert skoleår indeholder min. 4 hovedtemaer som understøtter fagene på tværs. Forløbene inspireres af årstid hjulet, fagene, traditioner og højtider og meget andet.

Se vores indskolingsplan

Den gode lektion begynder på lærerværelset. Som på de fleste arbejdspladser betyder samarbejde meget, og her hos os betyder det alt. Vi kan ikke varetage barnets og hjemmets interesse ved blot at lukke døren og undervise solo uden sammenhæng med hvad der ellers rører sig omkring barnet. Derfor arbejder vi løbende på, at dagligdagen skal være præget af godt samarbejde personalet imellem. Stemningen skal være god og samværet skal være præget af en fælles ansvarsfølelse. Vi udveksler løbende synspunkter og erfaringer, hvor vi oplever at dette er præget af et engagement, der ligger væsentligt udover, hvad man kan opleve andre steder.

I løbet af skoleåret tilrettelægges minimum to emneuger, der har til formål at give eleverne mulighed for at fordybe sig indenfor et særligt område. Emneugerne er præget af undervisning med høj intensitet, der samtidig har målet at styrke fællesskabet. Vi har også en række fagdage i løbet af skoleåret, disse kan både være planlægges fra skoleårets start, eller planlægges i løbet af året efter behov.

Skolen har følgende projektuger:

• UNICEF-Rettighedsuge
  • Sundhedsuge
  • Emneuge med indhold, der kan variere fra år til år. I skoleåret 2023 arbejder vi frem mod årets skolefest d.9.juni, hvor skolen fejrer 125-års jubilæum.